Propunerea făcută de doi intelectuali de marcă, Adrian Papahagi și Teodor Baconschi, la care s-a raliat și profesorul universitar Cristian Preda, a agitat apele în Biserica Ortodoxă Română (BOR). Ideea de a celebra Paștele ortodox în aceeași zi cu cel catolic l-a făcut pe ÎPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, să-și devoaleze încă o dată afinitățile pro-ruse.
Anarhistul Teodosie a sărit de fund în sus când a auzit că România și-ar putea alinia Paștele ortodox la cel catolic-occidental, renunțând astfel la alinierea cu Moscova.
ÎPS Teodosie (67 de ani) s-a activat la scurt timp după ce Adrian Papahagi (47 de ani) și Teodor Baconschi (60 de ani) au lansat propunerea aducerii Paștelui ortodox în ziua celui catolic. Inițiativa celor doi intelectuali apropiați de Biserica ortodoxă Română este susținută și de Cristian Preda (56 de ani), decanul Facultății de Științe Politice a Universității din București.
Adrian Papahagi a adus argumente suplimentare, de natură istorică și teologică, în susținerea inițiativei sale. Universitarul clujean a arătat că decizia de separare a Paștelui ortodox de cel catolic a fost luată la congresul de la Moscova, din 1948, ub patronajul sinistrului dctator Iosif Stalin.
Reacția cu substrat pro-rus a lui Teodosie a fost „tamponată” de cea pro-occidentală a mitropolitului Clujului, ÎPS Andrei Andreicuț (74 de ani). Acesta s-a arătat entuzasmat de posibilitatea ca Paștele ortodox să treacă de pe stil vechi pe stil nou, astfel încât ortodocșii și catolicii să sărbătorească Învierea Domnului în aceeași zi.
Conducerea Bisericii Ortodoxe Române s-a arătat – prin purtătorul său de cuvânt, Vasile Bănescu – mai degrabă reținută pe această temă, dar și-a exprimat speranța că trecerea la calendarul gregorian se va întâmpla. „Posibilitatea şi dorinţa sărbătoririi Paştelui la aceeaşi dată în toată lumea creştină au raţiuni şi justificări depline, rămânând un ideal absolut dezirabil, aşa cum este şi firesc, aşa cum a fost şi dorinţa constantă a Sfinţilor Părinţi ai Bisericii creştine primare”, a spus Bănescu.
ÎPS Teodosie (Constanța): „Au catolicii Sfântă Lumină? N-au! Alţii? N-au!”
Arhiepiscopul Tomisului, Înalt Prea Sfinţitul Teodosie, a respins propunerea ca Biserica Ortodoxă Română să celebreze Paștele odată cu credincioșii catolici și ortodocși.
Teodosie a făcut comentarii jignitoare la adresa credincioșilor catolici, chiar în ziua în care aceștia sărbătoreau Paștele!
„Acolo este Paştele adevărat unde vine Sfânta Lumină. Au catolicii Sfântă Lumină? N-au! Alţii? N-au! Toţi se adună la lumina ortodocşilor şi strigă adevărata lumină a ortodocşilor. Dar nu îndrăznesc să vină, că e greu la ortodocşi, că sunt posturi mari, aspre, metanii, rânduieli de slujbă mai lungi. Le place să proclame într-un cuvânt, dar e greu să ţii rânduiala, căci cere jertfă multă”, și-a exprimat halucinațiile ÎPS Teodosie, citat de Ziarul de Iași.
În ultimii ani, ÎPS Teodosie s-a remarcat prin poziții pro-ruse și anti-occidentale.
Pe 24 februarie 2022, când Rusia a invadat Ucraina, el a declarat că „acesta nu este un război de apărare a credinţei şi a gliei, ci unul în care nu a fost destulă diplomaţie”.
La începutul anului 2022, Teodosie a afirmat că preşedintele Rusiei, Vladimir Putin, „nu este atât de negru pe cum îl prezintă toată lumea”, precizând că sceleratul de la Moscova este „cel mai mare ctitor la Sfântul Munte (Athos, în Grecia – n. red.) şi la Ierusalim”. ÎPS Teodosie a menţionat că atât Putin, cât şi Medvedev „sunt ctitori, şi noi îi judecăm ca pe nişte răufăcători”.
ÎPS Andreicuț (Cluj): „Ne rugăm la Dumnezeu ca acest lucru să se repare”
Mitropolitul Clujului, ÎPS Andrei Andreicuț, susține că ar Biserica Ortodoxă Română (BOR) ar trebui să sărbătorească Paștele în același timp cu țările din Vest, după calendarul gregorian, scrie Cluj24.
Întrebat luni, cu ocazia mesajului și Pastoralei de Paște transmise de la reședința mitropolitană din Cluj-Napoca, despre demersul universitarului clujean Adrian Papahagi, mitropolitul Clujului a răspuns că și-ar dori din tot sufletul să se poată repara calendarul.
ÎPS Andreicuț: „Trebuie să ne aducem aminte că, în 1922, Biserica Ortodoxă Română (BOR) a trecut pe calendarul gregorian și 4 ani s-au sărbătorit Paștele după Pascalia nouă. Constatînd că mai toate țările ortodoxe au rămas cu Paștele pe calendarul vechi, pe calendarul iulian, pentru comuniunea cu ceilalți frați ortodocși, a revenit și BOR la calendarul vechi. Sigur ca am dori din tot sufletul să se poată repara calendarul și apreciem demersul profesorului Papahagi. (…) Patriarhia Ierusalimului este pe stil vechi, iar noi, ortodocșii, sărbătorim Paștele pe stil vechi, dar sfânta lumină la Ierusalim, la aceste Paște, pe stil vechi coboară. Eu cred că și dacă am sărbători pe stil nou, și am fi în comuniune cu țările din Vest, sfânta lumină tot ar coborî, datorită credinței noastre la Paște. Ne rugăm la Dumnezeu ca acest lucru să se repare!”.
BOR: „Un ideal absolut dezirabil, aşa cum este şi firesc, aşa cum a fost şi dorinţa constantă a Sfinţilor Părinţi ai Bisericii creştine primare”
Posibilitatea sărbătoririi Paştelui la aceeaşi dată în toată lumea creştină rămâne una de unitate inter-bisericească, afirmă purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, Vasile Bănescu.
Oficialul BOR apreciază inițiativa „mai multor intelectuali creştini, real şi onest implicaţi în viaţa Bisericii”.
„Posibilitatea şi dorinţa sărbătoririi Paştelui la aceeaşi dată în toată lumea creştină au raţiuni şi justificări depline, rămânând un ideal absolut dezirabil, aşa cum este şi firesc, aşa cum a fost şi dorinţa constantă a Sfinţilor Părinţi ai Bisericii creştine primare. Soluţionarea acestei probleme, care NU este una de natură dogmatică, ci una de unitate inter-bisericească, presupune reînceperea unor consultări între Bisericile Ortodoxe şi decizia unui viitor şi necesar Sinod pan-ortodox”, precizează Vasile Bănescu.
El menţionează că discuţiile s-au purtat „frecvent şi intens” de-a lungul timpului, inclusiv de-a lungul secolului trecut.
„Aşa cum se ştie, BOR a adoptat calendarul îndreptat (corectat) de la data de 1 octombrie 1924. Nu toate Bisericile Ortodoxe au făcut-o însă (Patriarhia Ierusalimului, Biserica Ortodoxă Rusă, Biserica Ortodoxă Sârbă, Biserica Ortodoxă a Georgiei şi Biserica Ortodoxă din Macedonia). Ceea ce ridică, desigur, o întrebare: în ce constă concret valoarea fidelităţii faţă de un calendar dovedit ştiinţific ca (actualmente) eronat (rămas în urmă cu 13 zile)? Ceea ce constituie şi cauza majoră a problemei sărbătoririi Paştelui la o dată diferită în lumea creştină apuseană şi cea răsăriteană”, arată Vasile Bănescu.
Purtătorul de cuvânt al Patriarhiei completează: „Raţiunea pentru care Bisericile Ortodoxe care au adoptat în mod firesc calendarul corectat au decis totuşi (în 1927) să sărbătorească în continuare (doar) Paştele împreună cu celelalte Biserici refractare la această îndreptare calendaristică a fost şi este încă păstrarea unităţii ortodoxe în jurul celei mai importante sărbători creştine: Învierea Domnului”.
„Este vorba despre o foarte veche discuţie, ale cărei rădăcini coboară chiar înainte de secolul IV, când a avut loc primul Sinod Ecumenic (Niceea, 325) şi care implică în mod normal un acord general. Criteriile fixate la Sinodul de la Niceea din anul 325 pentru calcularea datei Paştilor sunt următoarele:
1. Paştele se va serba întotdeauna duminica (ziua Învierii Domnului);
2. Această duminică va fi cea imediat următoare lunii pline de după echinocţiul de primăvară (20 martie);
3. Când 14 Nisan (din calendarul iudaic) sau prima lună plină de după echinocţiul de primăvară cade duminica, Paştele creştin va fi serbat în duminica următoare, pentru a nu se serba odată cu Paştele iudaic, dar nici înaintea acestuia”.
Eu n-am fost de acord niciodata cu Teodosie Spagoveanul, dar de asta ii dau dreptate. Nu poti trece pur si simplu doar ca sa arati ca esti european. Asta cu „sa nu fim cu rusii” e o prostie, nu e vorba de rusi. As fi de acord daca ar exista NEGOCIERI intre ortodocsi si catolici.
Ascendent moral nu exista din partea catolicilor, coruptie este in ambele parti, istoria nu da dreptate catolicilor, deci fara negocieri nu vad sensul.
Propun: Paștele Ortodox să se sărbatorească în aceeași zi cu Paștele Catolic. Dacă tot vrem în Schengen spuneți-i BOR să facă acest pas! E așa simplu! Să se gândească la miile de români care fac naveta de 4 ori pe an din EU in RO: De Crăciun de Paști și de vacanțe copii.
De ce, după ce-l citați pe Teodosie, adăgați de la voi comentariul asupra celor spuse de iuerarh: halucinații? Sunteți mizerabili. Ce spune Teodosie e purul adevăr. Catolicii trebuiie să ne urmeze pe noi, și nu noi pe ei. Ei, catolicii s-au desprins de trupul Bisericii, ei trebuie să revină la normal. Și ce dacă nu sărbătoresc o ată cu noi Paștele? Lasă-i să zacă în orbecăială, pînă se vor trezi. Le curg balele de oftică pt. că la ei nu vine Lumina Sfântă. Se comportă la fel ca la 1045, cu nasul pe sus, eretici și habotnici.
Anul schismei este 1054 dar in rest tot ce ai spus este corect.
Propun: Paștele Ortodox să se sărbatorească în aceeași zi cu Paștele Catolic. Dacă tot vrem în Schengen spuneți-i BOR să facă acest pas! E așa simplu! Să se gândească la miile de români care fac naveta de 4 ori pe an din EU in RO: De Crăciun de Paști și de vacanțe copii.
Nene du-te si comenteaza meciurile,e mai bine sa nu te bagi unde nu te pricepi,caci,ori nu stii ca acest spagovean nu e preot ci securist,ori stii si atunci e nasol!
TURNATORUL mache. LUCREAZA SI ACUM PENTRU SECURISTI ?
Se pun mai multe întrebări:
1. Este fenomenul venirii Luminii Sfinte autentic, adică o minune sau doar o impostură, un magnet de atras pelerinii și implicit, banii acestora, întrucât în istorie s-au constatat și relatări legate de frauda acestui fenomen (utilizarea unei lămpi deja aprinse) și minuni de genul că flacăra Luminii Sfinte nu-i arde pe pelerini?
2. Vine Lumina Sfântă la ortodocși sau vine la acele grupuri creștine ancestrale, iar ortodocșii sunt doar un beneficiar secundar? În perioada cruciadelor de ce Lumina Sfântă a dispărut odată cu alungarea ortodocșilor din Ierusalim, de ce n-a venit în continuare?
3. Dacă pentru venirea Focului Haric se realizează acel ritual, acea rugăciune de invocare, iar Lumina Sfântă coboară, ce i-ar împiedica pe ortodocși să se roage pentru coborârea Luminii Sfinte și în situația în care Sărbătoarea Învierii Domnului ar coincide cu cea a catolicilor sau protestanților? Ar însemna că n-ar mai coborî Lumina Sfântă? Din ce cauză, dacă ritualul ar fi același? La catolici are loc ritualul pregătirii luminii pascale prin sfințirea focului și împărțirea acesteia, deci practic un ritual diferit cu același efect, dacă luăm în considerare procesul de Sfințire, adică coborârea Sfântului Duh.
4. Dacă catolicii și protestanții sunt atât de „îndepărtați” de dreapta credință (ortodoxia), de ce, de exemplu, ritualurile de exorcizare (lupta cu demonii) au efect și în cazul lor? Nu judecăm istoria, dar la Marea Schismă Roma a anatemizat Constantinopolul și nu invers! Iar la început exista doar Biserica Creștină, nu existau nici ortodocși și nici catolici! Dacă ne uităm în istorie vedem că toate aceste scindări religioase între curentele creștine au avut la origine mai mult cauze politice și economice și mai puțin teologice.
5. De ce, totuși, s-a constatat că țările ortodoxe sunt mult mai corupte în comparație cu țările catolice sau protestante, iar biserica, care are o influență puternică, în loc să depună eforturi pentru a-și îndrepta enoriașii și a dezvolta în aceștia o conduită morală și etică, pactizează cu tot felul de corupți și închide ochii la tot felul de nemernicii? Unde-i ortodoxia în această conduită? Sau biserica și-a pierdut menirea și ortodoxia a rămas doar prin anumite mănăstiri și pe la pustnicii pierduți prin creierii munților!?
Ceea ce știu eu legat de Lumina Sfânta este ca mulți au încercat sa compromită fenomenul și n-au reușit. Probabil ca a rămas singura minune din zilele noastre care nu poate fi contestata decât de răuvoitori. Fenomenul a fost monitorizat de-a lungul anilor de către persoane neutre, preotul care intra este percheziționat în fiecare an, intrarea este spravegheata, nimic nu indica o frauda.
Nimeni nu poate explica de acest lucru se întâmplă numai odată pe an si numai la ortodocși.
Ortodox fiind, de conjunctura, nu pot sa nu constat ca frumoasa religie crestina e o… pacaleala sublima!
Petre Tutea spunea: dacă crezi și nu exista n-ai pierdut nimic. Dacă nu crezi și exista ai pierdut tot.
Petre Tutea a redat un citat din Blaise Pascal. Dar multi confunda credinta cu religia: Credinta e una, religia e… alta mancare de peste.
Stiam ca nu-i apartine lui Petre Tutea (nu stiam ca e de la Blaise Pascal), dar mie imi place sa-i citez pe romani.
N-am inteles asta cu „Credinta e una, religia e… alta mancare de peste”. Nu sint atit de mare filozof incit sa fac o distinctie clara. Nu-i nimic, prefer sa ramin in ignoranta mea.
Nici eu nu sunt un filosof, dar nu vedeti cate variatiuni(religii) sunt pe aceeasi tema(credinta)?
Corect, dar ma intereseaza numai religia crestina. Cred ca sint subiectiv dar pentru mine e o adevarata binecuvintare sa fiu crestin, nimeni nu ma obliga la nimic.
Amin!
👍👏👏👏😅😂🤣…si mai scrie si cu I din I,ca pe vremea lui Stalin si ai sai „discipoli” …🤭
Nu vreti sa lasati pacaleala asta cu intelectualii de marca ai lui Petrov si udrea,nu?Nu am uitat ce asiduu sprijineau pe udrea la presedentie iar preotul baconski intai sa-si plateasca chiriile din bani proprii acolo unde a fost trimis de basescu si apoi mai vorbim…Chiar asa,acum s-au gasit sa descopere ca Isus nu a murit si a nici nu a inviat de 2 ori? Aaa,ca este un context propice pentru a-si face reclama ,poate-i baga in seama tomac si,la cererea celui care i-a bagat in politica,Petrov,sa-i puna pe liste, probabil europarlamentari,ca e mai banoasa politica europeana!Auzi,”intelectuali de marca”!Mai sa fie,chiar toti trei si fosti pmpisti…ce coincidenta, nu?
[…] Ultima ieșire drăcească a sus-numitului Teodosie a fost jignitorul silogism legat de serbarea Paștelui ortodox odată cu cel catolic. […]