Profesorul clujean Adrian Papahagi, de la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, aduce argumente solide în susținerea inițiativei sale și a amicului său Teodor Baconschi, fost ambasador la Vatican și ministru de Externe, ca Paștele ortodox să fie celebrat, în fiecare an, în aceeași zi cu cel catolic.
Adrian Papahagi (47 de ani) oferă explicații istorice ale decalajului dintre Paștele ortodox și cel catolic. Acesta arată că Paștele ortodox este sărbătorit după calendarul iulian (cel arhaic și greșit), în vreme ce Paștele catolic folosește calendarul gregorian (cel modern, care corectează erorile celui iulian).
A existat o aliniere a Paștelui ortodox cu cel catolic după conferința de la Constantinopol, din 1923, dar aceasta a fost anulată din rațiuni politice și ideologice, în urma conferinței de la Moscova, din 1948. Decizia a fost luată în capitala Uniunii Sovietice, condusă pe atunci cu mână de fier de tiranul Iosif Visarionovici Stalin.
Papahagi arată și că Biserica Ortodoxă Română se află într-o schizofrenie, susținând o struțo-cămilă: sărbătorim Crăciunul după calendarul gregorian (cel modern, corectat), dar Paștele după cel iulian (cel greșit, necorectat).
Și Teodor Baconschi (60 de ani) a adus argumente de natură geopolitică: „Decalajul pascal dintre ortodocși și restul lumii creștine pare o relicvă a Războiului rece. Popoarele ortodoxe, eliberate de comunism, au tot cerut ierarhiilor sincronizarea calendarului, fără rezultat. (…) mergem cu rușii – și cu calendarul lor iulian, neîndreptat”.
Celor doi li se alătură și Cristian Preda (56 de ani), decanul Facultății de Științe Politice a Universității din București. Într-o postare pe Facebook, acesta spune că propunerea făcută de Adrian Papahagi și Teodor Baconschi ar trebui luată în serios de conducerea Bisericii Ortodoxe Române, astfel încât ortodocșii să celebreze Paștele odată cu catolicii și protestanții.
Adrian Papahagi: „Struțo-cămila iuliano-gregoriană trebuie abandonată, și urmată recomandarea de la Constantinopol, din 1923”
„Văd că unii au sărit în aer pentru că am repus pe agendă ceva ce se discută de mult, și față de care Biserica Ortodoxă Română este tradițional deschisă: o singură dată a Paștilor pentru întreaga Creștinătate.
Trebuie știut că:
– aceasta este rezoluția Sinodului de la Niceea din 325, principalmente pe baza computului alexandrin;
– Dionysius Exiguus, de loc din Dobrogea, ajunge la o formulă de calcul prin 525, care, de la Carol cel Mare până la Conciliul din Trento, încheiat în 1563, a permis întregii creștinătăți să sărbătorească Învierea în aceeași duminică;
– după adoptarea calendarului gregorian (amendare necesară a greșelilor celui iulian) în urma Conciliului din Trento, în Occidentul catolic și apoi cel protestant, cei care au continuat să urmeze calendarul iulian (greșit) au avut un decalaj;
– în urma adoptării unanime a reformei calendaristice gregoriene de către statele moderne (după el funcționează azi și România), s-a ajuns la o nouă nesincronizare chiar între ortodocși. Pe scurt: rușii, sârbii și Ierusalimul urmează integral calendarul iulian (neîndreptat, și pe care nici statul rus nu-l urmează), drept pentru care și Crăciunul este decalat față de noi; noi, Constantinopolul, grecii, bulgarii etc. urmăm calendarul gregorian pentru Crăciun (deci ca occidentalii) și pe cel iulian pentru Paști, profund incoerent; ortodocșii finlandezi urmează calendarul gregorian (aliniat deci celui civil și catolic) pe toată linia;
– au existat încercări de unificare a calendarelor în sec. XX, în special o conferință la Constantinopol în 1923, care a recomandat coerență și urmarea calendarului îndreptat (gregorian), iar BOR a și urmat pentru o scurtă vreme recomandarea, iar Paștele a fost sărbătorit la aceeși dată ca în Apus; o nouă conferință, ținută la Moscova pe vremea lui Stalin, în 1948, a realiniat toată ortodoxia pe calendarul iulian pentru data Paștilor, dar unii am păstrat (ca norocul, măcar) Crăciunul pe 25 decembrie, nu în ianuarie, ca rușii;
– sentimentul general în lumea ortodoxă mai aerisită la minte e că struțo-cămila iuliano-gregoriană trebuie abandonată, și urmată recomandarea de la Constantinopol, 1923; aceasta ar respecta și dezideratul Conciliului de la Niceea din 325, permițând, cum e și firesc, întregii creștinătăți să sărbătorească în aceeași duminică Învierea.”
De unde a pornit discuția. Argumentele lui Papahagi, Baconschi și Preda
Adrian Papahagi: „După Paști, voi iniția un amplu demers național, solicitând Adunării Naționale Bisericești și Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române să calculeze data Paștilor pe calendarul gregorian (de care oricum ține seama Crăciunul) astfel încât să sărbătorim Învierea alături de toată creștinătatea apuseană (incluzându-i aici, de pildă, pe ortodocșii finlandezi) și alături de concetățenii noștri catolici sau protestanți, fie ei maghiari, sași, români sau orice. Acest decalaj de calendar e foarte supărător și pentru milioanele de români care locuiesc în Occident, dar nu pot beneficia de zilele libere acordate de statele de reședință, pentru a sărbători Paștele alături de rudele din țară, și trebuie să-și ia zile suplimentare de concediu”.
Teodor Baconschi: „Decalajul pascal dintre ortodocși și restul lumii creștine pare o relicvă a Războiului rece. Popoarele ortodoxe, eliberate de comunism, au tot cerut ierarhiilor sincronizarea calendarului, fără rezultat. Culmea e că BOR nu e pe stil vechi, deci ar putea celebra Paștele odată cu catolicii și protestanții (cum fac ortodocșii din Finlanda și Estonia). Cu toate astea, mergem cu rușii – și calendarul lor iulian, neîndreptat. Adică taman cu cei care au sabotat unitatea panortodoxă atât prin războiul inter-ortodox din Ucraina, cât și prin neparticiparea arogantă la Sinodul din Creta (2016)”.
Cristian Preda: „Da, duminica în care sărbătorim Paștele ar trebui calculată după calendarul gregorian, așa cum se face și-n cazul Crăciunului. Mă alătur, de aceea, propunerii făcute Adunării Naționale Bisericești și Sfântului Sinod al BOR de către Adrian Papahagi și Teodor Baconschi”.
Nu am avut rabdarea sa citesc argumentele insa daca asta are dreptate atunci lucrurile trebuie indreptate. Indiferent de spune Teodosie aka Mache Spagoveanu.
Ortodoxia finlandeză? Cîți ortodocși finlandezi (dar cînd zic finlandezi, mă refer la băștinași) sunt în în Finlanda, domnule, că acolo, am înțeles că credința e sub 15%. Te pomenești că am rămas singurii creștini de-acolo?