marți, februarie 27, 2024
AcasăFake newsRețeaua minciunilor pro-ruse: Gușă - Cristoiu - Roșca Stănescu - Severin. Lista...

Rețeaua minciunilor pro-ruse: Gușă – Cristoiu – Roșca Stănescu – Severin. Lista celor 16 site-uri „pro-Kremlin, conspiraționiste sau de extremă dreapta”

-

Vectorii propagandei ruse sunt tot mai vizibili, au renunțat la camuflaj și se manifestă pe față. O analiză realizată în cadrul investigației Rețeaua minciunilor (Firehose of Falsehood) și publicată de Context.ro confirmă matematic ceea ce știam: predicatele Moscovei sunt ventilate în spațiul public românesc de personaje pe care le vedeți aproape zilnic la TV. Asta spune multe și despre televiziunile care găzduiesc „trompetele” putiniste!

Concluziile studiului publicat de Context.ro: jurnaliștii Ion Cristoiu și Sorin Roșca Stănescu, „analistul” Cozmin Gușă, infractorul Adrian Severin (fost ministru și fost europarlamentar) și alți „influenceri” români participă la o uriașă operațiune de manipulare a informațiilor. Ei folosesc o infrastructură online care amplifică și propagă teorii ale conspirației și narațiuni ale Kremlinului.

La nivelul Europei Centrale și de Est, sute de site-uri din fac parte dintr-o rețea de platforme care distribuie sau susțin narațiuni pro-Kremlin, dar și alte tipuri de dezinformări. Context.ro a contribuit la „cartografierea” acestui ecosistem.

Informațiile analizate indică și pentru spațiul românesc existența unei rețele de site-uri care promovează pe internet dezinformări toxice. Unele pagini sunt anonime, iar proprietarii lor sunt greu de identificat, dar majoritatea sunt asumate, cu proprietarii la vedere.

- Advertisement -

Context.ro a identificat, în România, 16 site-uri care „sunt direct implicate în distribuirea de conținut pro-Kremlin, conspiraționiste sau de extremă dreapta”. Prim mesajele transmise, acestea sunt interconectate cu sute de site-uri similare din celelalte țări est-europene. Nicio țară din această zonă nu este ocolită de agresiva propagandă pro-rusă!

Numele de care sunt legate aceste site-uri: Ion Cristoiu, Sorin Roșca Stănescu, Adrian Pătrușcă, Victor Roncea, Bogdan Tiberiu Iacob, Andrei Bădin, Daniel Roxin, Mihai Șomănescu, Ion Coja, Cosmin Andrei Gușă (fiul lui Cozmin Gușă).

Editorialiști-invitați la unele din aceste site-uri: Adrian Severin și Cora Muntean.

- Advertisement -

Analiza vizează doar presa online, nu și televiziunile. Așa se explică absența unor conspiraționiști-putiniști precum Victor Ciutacu, Mircea Badea, Robert Turcescu, Radu Moraru, Ioan Korpos, Gelu Vișan, Luis Lazarus, Ovidiu Zară etc. Din același motiv nu sunt citați, în această analiză, politicieni precum Diana Șoșoacă-Iovanovici, George Simion, Daniel Ghiță, Mihai Lasca și Dumitru Coarnă.

La realizarea amplei analize au participat 17 jurnaliști din 13 țări. România a fost reprezentată de Iulia Stănoiu de la Context.ro.

Cele 16 site-uri care promovează propaganda Rusiei

Activenews.ro

Proprietari: Adrian Pătrușcă și Victor Roncea.

Adrian Pătrușcă și-a început cariera de jurnalist în presa română post-decembristă la ziarul „Dreptatea” (al PNȚCD), apoi a fost redactor-șef al ziarului „Ziua”, iar ulterior, timp de 10 ani, a lucrat ca senior editor și editorialist la „Evenimentul zilei” la revista „Evenimentul istoric”. Începând de la 1 iulie 2021 este director editorial la ActiveNews.ro.

Victor Roncea și-a început cariera în presă în 1990, la publicația „Glasul” a Ligii Studenților din România (condus[ de Marian Munteanu), a continuat la „România liberă”, la „Ultimul cuvânt” și la „Ziua”. Redactor-șef adjunct la „Curentul”, fondator al publicației ZiaristiOnline.ro și al Asociației Civic Media, publicist la „Evenimentul zilei”. Din septembrie 2020, Roncea este redactor-șef la ActiveNews.ro.

Editorialiști-invitați: Ion Cristoiu, Sorin Roșca Stănescu, Bogdan Tiberiu Iacob (In Politics), Cora Muntean (redactor-șef Cristoiublog.ro).

Cristoiublog.ro

Proprietar: site-ul îi aparține lui Ion Cristoiu. Pe lângă materialele sale, sunt publicate și texte ale altor autori, printre care și Adrian Severin.

Cunoastelumea.ro

Proprietar: pagina îi aparține lui Daniel Roxin, promotor al teoriilor conspirației, autor a patru cărți. A realizat mai multe filme documentare, a înființat și o asociație, toate având legătură cu noțiunea de „dac”.

Cuvantul-ortodox.ro

Proprietari: site-ul nu oferă date despre autori, în schimb cere donații pentru Asociația Cuvântul Ortodox.

Fluierul.ro

Proprietari: pagina nu afișează date despre entitatea care deține site-ul sau despre autori.

Flux24.ro

Proprietar: site deținut de fostul prezentator tv Andrei Bădin, care a fost urmărit penal pentru luare de mită, dar a fost achitat, în 2014.

Editorialist-invitat: site-ul preia editorialele lui Ion Cristoiu.

Gandeste.org

Proprietari: domeniul îi aparține unui om de afaceri sucevean. Site-ul este descris ca fiind „un agregator de opinii”.

Editorialiști-invitați: site-ul publică opiniile lui Sorin Roșca Stănescu, Adrian Severin, Ion Cristoiu.

Inpolitics.ro

Proprietar: site-ul e deținut de firma lui Bogdan Tiberiu Iacob, autor și pe Activenews.ro.

Editorialiști-invitați: Ion Cristoiu este citat frecvent în materialele publicate. La rubrica „Analize” sunt publicate aproape exclusiv texte ale lui Sorin Roșca Stănescu.

Informatialibera.ro

Proprietari: pagina nu oferă informații despre proprietari sau autori.

Ioncoja.ro

Proprietar: site-ul îi aparține lui Ion Coja, publicist și scriitor, militant politic naționalist. A fost secretar PCR al Universității din București. A fost ales senator în legislatura 1992-1996, pe lista PDAR în județul Constanța.

Ortodoxinfo.ro

Proprietari: Site-ul nu oferă date despre proprietar sau autori, în schimb solicită donații pentru Asociația Sfinții Mărturisitori din Închisori.

R3media.ro

Proprietar: Pagina îi aparține lui Mihai Șomănescu, fost jurnalist la TVR și ProSport, fost redactor-șef la Active News.

Editorialist-invitat: Ion Cristoiu este citat frecvent în articolele publicate pe site.

Solidnews.ro

Proprietar: site-ul este deținut de Cosmin Andrei Gușă, fiul lui Cozmin Gușă. Paravan al ttălui său, Gușă-junior apare drept proprietar și al postului de radio Gold FM.

Editorialiști-invitați: Cozmin Gușă, Sorin Roșca Stănescu, Adrian Severin. Este citat des Ion Cristoiu.

Sroscas.ro

Proprietar: site-ul îi aparține lui Sorin Roșca Stănescu, fost politician și jurnalist, condamnat în dosarul Rompetrol I.

Stiriinternationale.ro

Proprietari: site-ul nu oferă date despre proprietar sau autori. Textele sunt publicate în limba engleză.

Stiriledeastazi.ro

Proprietari: pagina nu conține date despre proprietar sau autori, în schimb afișează informația că site-ul este un script de revistă autonomă AI (n. r.  – inteligență artificială).

Anliza integrală poate fi citită pe Context.ro.

Despre autorii analizei

„Proiectul a fost coordonat de Josef Šlerka, Investigace.cz.

Materialul a fost elaborat în cadrul proiectului Războiul informațional rusesc, susținut de German Marshall Fund (GMF). Partenerul media WDR din Germania nu a fost finanțat de GMF.

Mulțumiri cercetătorului în domeniul securității Vladimir Smitka de la lynt.cz pentru cunoștințele sale tehnice și informațiile din surse deschise.

Mulțumim, de asemenea, lui Karel Minarik, autorul reprezentării grafice a rețelei.

Lista jurnaliștilor care au participat la proiect:

  • Josef Šlerka – Investigace.cz, Cehia
  • Anastasiia Morozova, Julia Dauksza, Anna Gielewska – Frontstory.pl, Polonia
  • Karin Kőváry Sólymos – ICJK, Slovacia
  • Boglárka Rédl, Márton Sarkadi Nagy – Átlátszó, Ungaria
  • Kaili Malts – Delfi Estonia
  • Inese Liepiņa – Re:Baltica, Letonia
  • Sarunas Cerniauskas – Siena.lt; Viktoras Dauksas – DebunkEU.org, Lituania
  • Palina Milling, Petra Blum – Westdeutscher Rundfunk (WDR), Germania
  • Katarina Bulatović – Oštro, Slovenia
  • Anja Vladisavljević – Oštro, Croația
  • Iulia Stănoiu – Context.ro, România
  • Atanas Tchobanov – Bird.bg, Bulgaria
  • Marija Vučić – KRIK, Serbia.

Puteți susține ZIARISTII.COM făcând o donație AICI. Vă mulțumim!

CITIȚI ȘI:

* A mai fugit un PSD-ist corupt: baronul de Neamț, Ionel Arsene, condamnat la 6 ani și 8 luni de închisoare pentru luare de mită și trafic de influență

* Loteria Română nu are sistem de joc online, dar e condusă de un director PSD-ist cu 4 salarii, 4 terenuri, 4 apartamente și o casă în București. Venituri lunare de 6.500 de euro!

Restaurația statului mafiot: dosare compromise, achitări scandaloase. Deviza lui Dan Voiculescu, transformată în realitate de regimul Iohannis-PSD

FOTO. Aeronava de lux închiriată pentru zborul lui Iohannis spre Tokyo a făcut un ocol până la Sibiu, ca s-o ia și pe „doamna Carmen”!

Firea s-a făcut din nou de râs: a furat un citat din scriitoarea Virginia Woolf, dar a confundat zăvorul cu șurubul!

Ministrul PSD de la Finanțe zice că nu mai e nevoie de reforma pensiilor speciale, chiar dacă ele ne costă 2,5 miliarde de euro în acest an și ne lasă fără miliardele din PNRR!

Doar în ultimele două luni, Guvernul Ciucă a înființat 26 de noi posturi la Secretariatul General, cu salarii medii de 14-16.000 de lei pe lună!

Mafia TVR Sport își pierde al doilea cap, în două luni: Marian Olaianos a fost dat afară în prima zi de lucru, după aproape trei luni de concedii!

* Colonelul Turcescu și-a găsit locul: s-a angajat la televiziunea clanului Firea-Pandele! Milionarul putinist va fi plătit generos de locuitorii orașului Voluntari. Va fi coleg cu Oana Lovin și Mădălin Ionescu, prietenii ambasadorului Kuzmin

* VIDEO. Donald Trump arată cum ar aduce pacea în „cel mult o zi”: ar lăsa Rusia să rupă bucăți din Ucraina! Fox News a cenzurat în favoarea fostului președinte

- Advertisement -

17 COMENTARII

  1. Foarte bine făcut de a da aceste date, habar nu aveam de majoritatea lor.
    Nu ne dăm seama cât de norocoși suntem de a fi membri UE cu asemenea elemente toxice în jurul nostru, fără a fi în UE ăștia ne-ar fi mâncat deja cu pene cu tot…. România ar fi fost o continuitatea a anilor ’90 acuma în plin 2023.

  2. Mai Ha…Ha…Hapciu! (scuze), tu ești prea mărunt sa te bag în seama, se vede după cum scrii ca vii de la „baietii veseli”, dar o spun pentru altii: nu cred ca printre romani exista un curent filorus. Cu alte cuvinte nu cred ca acele site-uri sint intr-adevar uneltele rușilor. De ce ar fi? Uniunea Sovietica nu a adus României decât necazuri, au furat Tezaurul, au furat Basarabia, au adus comunismul. Or fi romanii atit de masochiști incit sa simpatizeze cu urmașii Uniunii Sovietice? Nu cred. Poate ca sint câțiva plătiți pentru asta, e posibil, dar sint putini și în nici un caz nu se pot constitui intr-un curent de opinie. Deci mi se pare deplasat sa-i consideri pe romani ca filorusi.
    Știți unde se vede cel mai bine falsitatea acestei teorii? În cazul Austriei, romanii au reacționat imediat cind Austria ne-a făcut rău, totuși, raul făcut de Austria nu se compara cu raul făcut de Uniunea Sovietica și urmasa Rusia. Eu zic sa mai lăsați „putinismul” pentru ca este o tema falsa în cazul romanilor. La fel cum tot o tema falsa este și asa-zisul antisemitism al romanilor.

    • Chestia cu Austria nu e rea in sine. Totusi un raspuns coleric si ineficace este prost.
      As prefera lovituri economice si de propaganda ca sa-i usture pe Austrieci.

      Austria lezeaza in mod evident nu doar Romania, ci si Germania si Franta.

      In acest moment sfarla cancelarului austriac trebuia sa fie puternic insangerata. Ceea ce nu pare a fi cazul.

  3. – Gusa = gaunosul cu „scheleti” in dulap care se crede mult mai valoros decat este si, pana la un punct, i-a mers. Pe fiu-sau il trage pe urmele lui. De fapt, ii seamana.
    – Cristoiu = secatura isteata care s-a bagat pe sub pielea celor puternici in comunism si, prins de nas fiind, a continuat cu multa viclenie sa execute comenzi fiindca a inteles ca asa ii va merge lui mai bine.
    – Rosca Stanescu = secatura gomoasa carea facut tot ce fac cei avuti de nas, dar cu mari aere de superioritate, facand-o si pe justitiarul.
    De fapt, un Gusa mult mai sigur de sine si mai increzut.
    – Severin = un Cristoiu ceva mai prostanac, dar care se crede mult mai destept. O combinatie intre Cristoiu si Rosca Stanescu.

    In anumite momente-cheie, capata toti aceeasi orientare. Asta arata ca au un stapan comun.

  4. Ceea ce prezentati dvs sunt maruntisuri.
    Model de manipulare facuta dupa manual este „COTIDIANUL” lui Nistorescu.
    Orice articol este o bucatica de adevar infasurata in tone de rahat. Severin,Cristoiu,Piperea,SRS…nelipsiti,cu un grup de comentatori marca Sputnyk.

  5. Până să fie războiul din Ucraina a fost pandemia impusă de OMS. Marea majoritate a celor enumerați au fost printre cei care au spus lucruri care, la acea vreme, erau numite teorii conspiraționiste dar care teorii, mai târziu, s-au dovedit a fi lucruri reale, dovedite, nu la noi în țară, ci în afară țării, de instituții recunoscute pentru probitatea lor morală dar mai ales științifică. La fel cum lucru real este și faptul că Silviu Brucan a fost omul de bază a lui Soros- tocmai el, comunistul cel înrăit în rele – care a subordonat elita culturii românești – Șora, Liiceanu, Pleșu. Ei, la rândul lor au preluat, prin interpuși, ziariști de marcă la acea vreme, majoritatea presei, așa zis libere și democratice care, astăzi ne dau nou, românilor, lecții de democrație și de moralitate. Unii dintre ei, oamenii de presă, s-au trezit, alții nu au nicio șansă să își revină vreodată. Pentru cei care îl au pe Toma Necredinciosul ca strămoș, îi invit să îl contacteze pe dl. Ion Spânu, ziarist din Craiova, care vă poate pune la dispoziție câteva imagini edificatoare în sensul celor susținute de mine.
    Sper că ați observat că nu am vorbit despre războiul din Ucraina decât tangențial. Problema noastră este aici, la noi, în România, cu cei care iau bani de la guvern pentru a susține doar teoriile guvernamentale, care teorii s-au dovedit a fi cel puțin eronate dacă nu chiar criminale.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisment -
- Advertisment -