Puskas Elemer, primarul comunei Ditrău, județul Harghita, declară, pentru Ziaristii.com, că preotul romano-catolic Biro Karoly, cel care a instigat răzmerița sătenilor împotriva angajării celor doi brutari din Sri Lanka, va fi detașat de Arhiepiscopia Alba Iulia în altă zonă.
La finalul lunii ianuarie, circa 300 de cetățeni de etnie maghiară ai comunei harghitene Ditrău au ieșit în stradă, în frunte cu preotul Biro Karoly, ca să-și manifeste nemulțumirea față de patronii fabricii de pâine Ditroi Pekseg, care au angajat doi muncitori din Sri Lanka pe linia de producție.
Pe lângă faptul că au respins aducerea acestor străini printre ei (de teama falsă a relocării în zonă a mai multor imigranți asemeni lor), au recurs și la atacuri xenofobe de cea mai joasă speță. Iar popa Karoly, în loc să-i calmeze, a turnat și mai mult gaz pe foc.
Le-a cerut enoriașilor săi preponderent catolici să semneze o petiție și s-o depună la Primărie. S-au adunat imediat 1.800 de semnături din partea secuilor furioși, al căror gest a fost dependent în mare măsură de discursul anti-migrație promovat în mass-media de premierul Ungariei, Viktor Orban.
„Merg la biserică, dar nu pentru că slujește el acolo”
Cei doi proprietari ai brutăriei Ditroi Pekseg, construită cu fonduri europene, și-au justificat decizia prin aceea că aveau nevoie de mai multă forță de muncă și că n-au găsit-o în localitate. Astfel, s-au văzut nevoiți s-o caute peste hotare: au adus, în 2019, un brutar din Ungaria, iar la începutul acestui an au apelat la serviciile a doi slujbași din Sri Lanka (unul de confesiune catolică, altul de orientare budistă). Mai au în plan angajarea a încă 5 muncitori: 4 din Nepal și unul tot din Sri Lanka, într-o firmă cu peste 90 de angajați, 18 dintre ei fiind din Ditrău.
Localnicii scandalagii s-au dus cu jalba-n proțap până și la biserică, dar și la Căminul Cultural, unde au făcut o adevărată Revoluție. „Nu vrem să mâncăm pâine frământată de mâinile lor”, „Nu vrem aici țigani și negri, să fie clar!”, au vociferat ei.
Prin gestul lor de netolerat, barbar pentru secolul 21, și-au retrogradat întreaga comunitate în ochii lumii. În acest sens, Poliția județului Harghita a întocmit dosar penal pentru discriminare, iar Consiliul Național de Combatere a Discriminării (CNCD) a luat o poziție fermă.
Într-un interviu acordat site-ului Ziaristii.com, primarul comunei Ditrău, Puskas Elemer, a recunoscut că ura rasială a secuilor pe care-i păstorește de 12 ani a plecat de la preotul stagiar Biro Karoly: „Mi-a zis doar că regretă. Eu merg la biserică, dar nu pentru că slujește el acolo”.
Idei de popă extremist: „Dacă vrea comunitatea noastră, vorbesc cu sri-lankezii și le dau sfințirea”
Biro Karoly, preotul discriminator și scandalagiu din Ditrău, a precizat, pentru Ziaristii.com, că n-are de ce să regrete ceea ce s-a întâmplat în comuna sa în urmă cu mai bine de o lună. El dă vina pe unul dintre patronii brutăriei, Csaba Kollo, pe care îl bănuiește de afaceri necurate. Apostrofat de politicienii din UDMR, taxat de CNCD și de opinia publică din România, popa Karoly a găsit o scuză penibilă: scandalul a avut ca substrat un motiv economic, nu unul rasial sau religios. Asta după ce tot el i-a îndemnat pe oameni să se revolte împotriva celor doi sri-lankezi, „vinovați” doar pentru că au venit să muncească legal la Ditrău.
„Am vrut să ajut oamenii să vorbească și să rezolve lucrurile. Foarte mulți oameni au vrut să facă scandal, eu am vrut să fac pace. Mulți oameni s-au plâns că Csaba (Csaba Kollo, unul dintre patronii firmei – n.red.) nu i-a plătit bine, că a vorbit urât cu ei. Când au văzut că el aduce oameni de la distanță așa mare, 5.000 de kilometri, s-au revoltat. El a scris 8 ore, muncitorii lucrau 16 și chiar 24 de ore. Prima oară m-am întâlnit cu Csaba, el mi-a spus că cei doi din Sri Lanka sunt angajați legal, că au venit să muncească și că se vor întoarce acasă. Le-am spus oamenilor, dar ei mi-au zis că nu au încredere în Csaba, că face afaceri necurate, că e corupt. Așa că m-am dus să vorbesc cu ei în stradă. După liturghie, am stabilit cu oamenii un set de 16 întrebări adresate lui Csaba. Apoi ne-am întâlnit cu primarul și cu Csaba. Întrebările noastre au fost pentru bucătărie, brutărie: de ce să luăm oameni din altă parte, pe care nu îi știm? De ce aduce din Sri Lanka? Fiindcă românii lucrează la bucătărie. Țiganii sunt și ei acolo. Despre ei nu s-a spus nimic. O mie de oameni din Ditrău au lucrat pentru patron. Asta e problema. Foarte mulți au fost folosiți, nu au fost plătiți bine. Nu am nimic cu sri-lankezii. Dacă vin la biserică, putem vorbi acolo. Am auzit că sunt catolici. Dacă vrea comunitatea noastră, vorbesc cu sri-lankezii și le dau sfințirea”.
Logica preotului Karoly nu stă în picioare. Din moment ce, în prezent, la brutărie sunt 90 de angajați, dintre care 18 sunt din Ditrău, nu poți afirma că patronii își tratează subordonații ca pe niște sclavi pe plantație. Dacă ar fi fost așa, n-ar mai fi lucrat unul acolo. Chiar primarul din Ditrău susține, în interviul acordat site-ului Ziaristii.com, că, în acest moment, oamenii sunt plătiți cu salarii cuprinse între 2.000 și 3.000 de lei pe lună.
Poate că lucrurile au stat altfel în trecut, dar atunci, dacă ar fi fost nedreptățiți, localnicii din Ditrău ar fi trebuit să reclame situația la Inspectoratul Teritorial de Muncă. Neregulile constatate la brutărie s-au dovedit a fi altele, iar pentru asta proprietarii au fost amendați, luna trecută, cu 10.000 de lei de către Inspectoratul Teritorial de Muncă: „încălcări de electrosecuritate privind împământarea unor echipamente”.
Preotul Karoly nu și-a cerut scuze pentru eticheta pusă celor doi muncitori din Sri Lanka, ci pentru faptul că nu știe așa cum trebuie limba română: „Mă scuzați, dar nu-mi găsesc cuvintele”.
„Asta m-a surprins și pe mine: de ce n-au făcut atunci sesizări către Inspectoratul Teritorial de Muncă”
Reporter: Domnule primar, care mai este situația la Ditrău, în urma scandalului izbucnit pe tema angajării celor doi brutari din Sri Lanka? A trecut o lună de-atunci. S-au mai calmat spiritele?
Puskas Elemer: S-a cam liniștit lumea. Cea mai mare problemă n-a fost cu cei doi sri-lankezi, ci cu firma. Sunt mai vechi. Sunt foarte mulți care au lucrat acolo. Conflictul a izbucnit chiar atunci.
– De ce foștii angajați n-au cerut socoteală patroanei până în acel moment?
– Să știți că asta m-a surprins și pe mine. De ce n-au făcut atunci sesizări către Inspectoratul Teritorial de Muncă. Probabil că atunci când au fost angajați cei doi străini, localnicii au crezut că nu sunt respectați, că firma aduce oameni din altă parte.
– Proprietara brutăriei a declarat că ea a vrut să angajeze forță de muncă din Ditrău, dar oamenii de-acolo au refuzat să lucreze, motivând că sunt plătiți prost. Care e punctul dvs. de vedere, fiindcă păstoriți comuna de ani buni, nu?
– Da. De 12 ani. A fost, după cum spuneam, o problemă mai veche de vreo 8 ani. De-atunci însă și lucrurile la firma de pâine s-au schimbat mult. Sunt oameni care știu, sunt alții care nu știu. Vorbesc despre condiții. Cândva erau condiții mai proaste. Lucrau ore în plus, nu se prea plătea ca lumea. Pe vremuri, statul nu se ocupa așa cum trebuie de oameni. Era posibilitatea să fii angajat cu două ore. Mulți erau angajați cu două ore și munceau 8 sau chiar 10.
„Numai la Revoluție au fost atâția oameni și un scandal mare în stradă”
– Aveau salarii mici?
– N-aveau salarii chiar mici. Dar s-au revoltat atunci când le-a venit, de exemplu, momentul să se pensioneze. Atunci au descoperit că nu puteau să iasă la pensie, pentru că erau angajați cu două ore. Și ei nu știau de asta. Chiar m-am interesat și m-am dus să văd ce e acolo. De când s-a schimbat legea, mai nou, și dacă ești angajat cu 2-3 ore trebuie să plătești taxe și impozite. Acum toți sunt angajați cu 8 ore. Au salarii cuprinse între 2.000 și 3.000 de lei.
– Cât ați fost dumneavoastră primar, ați mai trecut printr-o asemenea experiență?
– Nu. Numai la Revoluție au fost atâția oameni și un scandal mare în stradă la Ditrău. Oamenii de aici au crezut că patroana brutăriei le dă salarii mai mari celor din Sri Lanka. Au fost pe o pistă greșită.
– Cine i-a ațâțat pe săteni? Preotul Biro Karoly?
– De la el a pornit totul.
– În mod normal, preotul ar trebui să calmeze spiritele, să aducă pacea și liniștea între oameni. De ce a procedat altfel?
– Cum văd eu e un lucru. E treaba preotului. Întrebați-l pe el. Localnicii zic că preotul i-a ajutat. Cei din exterior spun că preotul i-a scos în stradă.
„Mănânc în fiecare zi pâine făcută de cei doi sri-lankezi”
– Ați fost la biserică să vă împărtășiți la un asemenea preot?
– Merg la biserică, dar nu pot să comentez pe tema asta.
– Cum v-ați fi simțit dacă ați fost în pielea celor doi brutari sri-lankezi?
– Cred că trecuseră două săptămâni și ei nici nu știau nimic despre scandal. Nu le-a explicat nimeni.
– Dar apoi au aflat. Deci, cum v-ați fi simțit?
– Nu știu, fiindcă nu am fost niciodată într-o asemenea situație.
– Ați discutat apoi cu preotul? Ce v-a spus?
– Mi-a zis doar că regretă.
– Cu brutarii sri-lankezi ați vorbit ulterior?
– Nu i-am văzut niciodată. Cred că nimeni din comună nu i-a văzut.
– Mâncați pâine de la acea brutărie sau dă faliment pentru că patroana a angajat cu bună credință doi străini?
– (Râde). Probabil că acum brutăria produce și mai multă pâine. Desigur. Și mănânc în fiecare zi pâine făcută de cei doi sri-lankezi.
„Mass-media nu a ieșit cu conflictul concret, despre care v-am spus că era vechi de peste 10 ani, ci cu acel conflict între naționalități: că cei din Sri Lanka sunt de altă culoare.”
– Câte? O pâine pe zi?
– Nu chiar una, fiindcă pâinile sunt mari, de 1-2 kilograme.
– Deci se cumpără…
– Probabil că în comună se cumpără mai puțin, dar se vinde în alte orașe și comune din zonă. Ajunge chiar și în București.
– De ce se vinde mai puțin la Ditrău?
– Așa zice lumea. Oamenii sunt încă revoltați, supărați pe patroană. Treburile astea s-au întâmplat și la Cluj, și în Maramureș, și la Craiova, dar nimeni n-a zis nimic. Dar aici, în secuime, dacă faci ceva, are efect mai mare.
– V-a scăzut cota de popularitate după acest scandal?
– O să facem un sondaj. Nu cred. Poate câteva procente.
– Ce vă reproșați, în calitate de primar, în privința acestui scandal?
– Știrea este întotdeauna cea proastă. Ce e pozitiv nu se scoate în evidență. Nu s-a spus că, în ultimul mandat, am asfaltat 18 străzi, am făcut 40 de kilometri de asfalt și altele. Până să fiu eu ales primar, la Ditrău nu s-a realizat nimic. Am pus apă și canalizare, 20.000 de metri pătrați de trotuar. Mass-media nu a ieșit cu conflictul concret, despre care v-am spus că era vechi de peste 10 ani, ci cu acel conflict între naționalități: că cei din Sri Lanka sunt de altă culoare. Când a fost ședința comunală, am văzut ziariști care se enervau, care așteptau că oamenii vor veni cu cazmale, cu lopeți, că aici va fi o Revoluție. Au spus multe contra firmei, dar nimeni n-a spus nimic despre sri-lankezi.
„Poliția știa ce se petrecea aici, dar n-a făcut nimic. La fel ca și Arhiepiscopia”
– S-au speriat oamenii că, prin aducerea celor doi brutari din Sri Lanka, vor veni și alții și se vor stabili la Ditrău?
– A fost o confuzie între oameni cu imigranți veniți ilegal în țară. I-au confundat cu cei veniți legal pentru un an sau doi ani de zile. Cum am zis, nimeni nu i-a văzut pe cei doi brutari pe străzile din Ditrău. Doar la televizor, cum amestecau aluatul. N-am fost niciodată în brutărie. Acolo este o societate de alimentație publică și nu poți intra să spui: „Na, am venit să vă văd!”. Este o ordine foarte mare. Timp de 10 ani, a devenit cea mai mare brutărie din zonă.
– V-ați întâlnit cu patroana brutăriei?
– M-am văzut cu ea chiar de două ori în ultima perioadă. Nu zic mai multe. Chiar am început să ne împăcăm. Eu, ca mediator între părți… orice aș spune, n-ar fi bine pentru unii. Fiecare așteaptă să se întâmple ceva, dar nimeni nu s-a implicat cu adevărat în afară de mine. Poliția știa ce se petrecea aici, dar n-a făcut nimic. Doar la final a făcut dosare penale și a dat amenzi. La fel ca și Arhiepiscopia. Au văzut și cei de acolo ce face preotul, dar nu s-au implicat. N-au luat măsuri. Nimic.
– Ce putea face Poliția?
– Ce s-a făcut acolo… la grupul de Facebook. Acolo putea să-și facă datoria. A fost o săptămână întreagă în care oamenii s-au răsculat pe grupul de Facebook.
– Și Poliția putea preîntâmpina asta?
– Bineînțeles. Polițiștii așteaptă să vadă numai cine e vinovat și apoi îl amendează?
– Cum putea Poliția să rezolva situația?
– Nu sunt de la Poliție, ca să vă spun. E un locțiitor, nu avem șef de Poliție, nu stă aici permanent. E stagiar, nu are dreptul la nimic.
„Din zeci de preoți tineri care au slujit la Ditrău, doar acest preot a călcat pe bec”
– Spuneați că Arhiepiscopia n-a luat nicio măsură. A dat totuși un comunicat, în care s-a delimitat de atitudinea preotului Biro Karoly. De ce s-a rezumat doar la asta?
– Au ei legile lor interne. Nu s-a luat nicio măsură internă împotriva preotului. N-am vorbit cu nimeni de la Arhiepiscopie. Nu m-a sunat nimeni. Nici nu așteptam asta.
– E revoltător că asemenea preoți recurg la discriminări grave pentru secolul 21, când ei ar trebui să ne ducă pe calea cea bună conform „fișei postului”, s-o numim așa. Cu ce ochi îl mai vedeți pe părintele Karoly după tot acest scandal?
– Așa este. Mă duc la biserică, dar nu pentru preotul Karoly, nu pentru că slujește el acolo. Sunt catolic. Cred în Dumnezeu. Dacă mi-a dat această cruce, îmi dă și putere ca să trec peste acest moment nefericit.
– Oamenii n-ar dori să aibă de-acum încolo alt preot, mai ales după ce au aflat cum stau efectiv lucrurile? Că brutarii din Sri Lanka nu se vor stabili la Ditrău, că au venit în țară pentru a munci legal și pentru a-și întreține familiile…
– Oricum, în luna august a acestui an, preotul scandalagiu va fi mutat definitiv din comună. În fiecare lună de vară, respectiv în august, se fac mutările la noi. La el se împlinesc doi ani de când este în comună, așa că va fi mutat oricum: și dacă făcea ceva, și dacă nu făcea nimic. Va veni altul. Avem doi preoți. Este șeful cel mare, care e mai bătrân. Și preotul acesta, nu știu cum să-l numesc… e ca un fel de stagiar. Din doi în doi ani, ei se duc la altă parohie. Din zeci de preoți tineri care au slujit la Ditrău, doar acest preot a călcat pe bec.
„Într-o comună din zona noastră, doamna director de liceu este o româncă. Și e acceptată. O iubesc oamenii”
– Ați mai întâmpinat în trecut probleme de discriminare rasială?
– Nici vorbă. Este o comună în zona noastră, în care, de exemplu, doamna director de liceu este o româncă. Și e acceptată. O iubesc oamenii. Nu avem probleme deloc de această natură. Și nu numai ea e româncă. E comună mare. 98% sunt secui.
– Cum se vorbește limba română la Ditrău?
– Sunt oameni care știu să vorbească mai bine, alții mai greșesc. Vedeți că mă bâlbâi și eu.
– Ce vă propuneți în acest mandat?
– Să calmez situația în totalitate. Să fie așa cum era înainte de izbucnirea scandalului. A venit și primăvara, oamenii se duc la muncă pe câmp și se calmează. Scandalul nu l-am făcut eu și nici n-a fost împotriva mea. Eu am fost mediator. Am încercat să fac bine în comuna asta. Mai mult, cum să vă zic, am primit atacuri din afara comunei: din partea mass-media, a societății. Au fost din toată țara. Mi-au zis: „Băi, ce faceți acolo voi, maghiarii, secuii?!”. (Râde).
– Ați primit multe telefoane?
– Am fost atacat și la telefon, fiindcă cel al Primăriei nu e confidențial, dar și în scris pe adresa de e-mail. E-mail-uri de amenințare. Mi s-a spus că, dacă nu ne calmăm, vor veni și o să facă nu știu ce cu noi. Multe amenințări anonime.
– Dacă s-ar duce acei cetățeni xenofobi împreună cu preotul Karoly să muncească în străinătate, le-ar conveni ca, de pildă, nemții să le spună „N-avem nevoie de migranți”?
– Aveți dreptate. Sper ca preotul să fi înțeles până la urmă acest lucru.
Ce spun reprezentanții brutăriei
Poziția societății care administrează fabrica de pâine Ditroi Pekseg din Ditrău a fost exprimată de Kollo Kata.
„Afirmațiile preotului sunt nefondate și au singurul scop de a discredita brutăria și a denigra imaginea celor care dețin și conduc societatea, în special pe cel al lui Kollo Csaba. Cele enunțate nu sunt conforme cu realitatea, nu au existat cazuri în care muncitorii să fie exploatați, așa cum se sugerează în cele susținute de domnul preot. Acestea sunt doar simple afirmații,făcute cu rea-intenție, fără să existe dovezi concrete în acest sens.
Societatea are condiții bune de muncă, dispozițiile legale în materia salarizării și a timpului de muncă sunt respectate. Brutăria funcționează de peste 10 ani și are în prezent 90 de angajați. Preotul Biro Karoly emite aceste susțineri în necunoștință de cauză, în condițiile în care el locuiește în comunitate doare de puțin timp, raportat la perioada îndelungată de activitate a societății.”