joi, noiembrie 21, 2024
AcasăNews"Blasfemie!" Filmul despre Arsenie Boca bagă zâzanie între regizori. Scrisoare deschisă a...

„Blasfemie!” Filmul despre Arsenie Boca bagă zâzanie între regizori. Scrisoare deschisă a lui Nicolae Mărgineanu către Alexandru Solomon

-

Filmul „Arsenie. Viața de apoi”, regizat de cineastul Alexandru Solomon, i-a înfuriat nu doar pe capii Arhiepiscopiei Sibiului, care au cerut interzicerea lui la Astra Film Festival, ci și pe un coleg de beaslă și de realizări artistice. Regizorul Nicolae Mărgineanu, care în urmă cu 30 de ani a lucrat împreună cu tânărul Solomon la filmul „Privește înainte cu mânie”, îl acuză acum pe acesta de „blasfemie” și îl decade din calitatea de „om”!

Reacția lui Nicolae Mărgineanu (85 de ani) la adresa noului film al lui Alexandru Solomon (57 de ani) este oarecum surprinzătoare, dată fiind legătura profesională dintre cei doi regizori. E drept, ce doi au dezvoltat în timp viziuni artistice diferite: Mărgineanu s-a situat pe o poziție tot mai conservatoare, tradiționalistă, în vreme ce mai tânărul Solomon a avut abordări nonconformiste.

Până la iureșul actual, Solomon a mai făcut valuri în 2010, cu documentarul „Kapitalism – rețeta noastră secretă”, în care a surprins extraordinar parvenirea unor personaje precum Dan Voiculescu, Ioan Niculae sau Dinu Patriciu.

Noul său film, „Arsenie. Viața de apoi”, i-a atras vorbe grele din partea fostului său maestru și colaborator, Nicolae Mărgineanu. Într-o scrisoare deschisă adresată lui Solomon, venerbilul cineast s-a arătat „decepționat”, chiar oripilat de „atitudinea ta blasfematoare faţă de Părintele Arsenie Boca, faţă de credincioșii lui și faţă de Biserica Ortodoxă Română”.

- Advertisement -

Scrisoare deschisă către regizorul Alexandru Solomon

Am lucrat împreună, în 1993, la filmul «Privește înainte cu mânie», la care ai semnat imaginea. În 2001, ca producător, te-am ajutat să realizezi docu-drama «Omul cu o mie de ochi», despre reputatul fotograf Iosif Berman. Ţi-am urmărit apoi filmele și te-am felicitat pentru «Război pe calea undelor», despre Radio Europa Liberă.

Am văzut de curând filmul «Arsenie. Viața de apoi» și am fost profund decepționat. Nu vorbesc despre calitățile tale ca regizor, ci de atitudinea ta blasfematoare faţă de Părintele Arsenie Boca, faţă de credincioșii lui și faţă de Biserica Ortodoxă Română.

Am pe birou fotografia Părintelui Arsenie, o am în mașină și o port în suflet. Fac parte dintre cei mulți pe care tu, în filmul tău, îi consideri neevoluați. Mă simt adânc jignit de acest film. Părintele Arsenie Boca este una din cele mai luminoase personalități ale românilor și nu trebuie să fie tratat astfel. Niciun om nu trebuie tratat astfel.

- Advertisement -

De unde vine aversiunea ta, dorința ta de batjocură față de un sfânt respectat și iubit de o mulțime mare de credincioși și față de Biserica Ortodoxă Română? 

Ai fost nedreptățit în România? Nu ai avut condiții să studiezi, să lucrezi ceea ce ai vrut? Ţi-au făcut românii vreun rău?

Am aflat că ai mers timp de trei ani în pelerinaje pe urmele Părintelui. Numai cu Fundația «Părintele Arsenie Boca» ai mers în 6 pelerinaje cu pelerini adevaraţi. Ai încercat să-i provoci, dar nu ai reușit decât să le strici dispoziția evlavioasă. Ai dorit să descoperi ceva compromițător sau provocator la adresa Părintelui Arsenie şi nu ai reușit să găsești nimic care să folosească intenției tale.

Şi atunci ce ai făcut? Ai apelat la câteva agenții de casting ca să alegi figuranți care să interpreteze grupul tău de «pelerini», cu care să faci propriul tău «pelerinaj». Ce ușor e să manipulezi figuranții plătiți de tine, care fac ceea ce le ceri tu! E ușor să le iei interviuri și să-i lași să spună ce le trece prin minte despre Părintele Arsenie, pentru ca apoi să alegi cu grijă ce vei selecta în film.

Însoțit de mașina cu costume, i-ai costumat în călugări, în maici, le-ai pus măști de lupi sau de oi, ca să pară din comuna primitivă, ba chiar pe unul dintre ei l-ai costumat în Părintele Arsenie Boca, pentru a-l ridiculiza pe sfânt. Alegerea citatelor din dosarele Securității despre Părinte și punerea lor în discuție cu acești bieți figuranți, nepregătiți pentru un asemenea dialog, fragmentele din emisiuni TV amatoare de senzațional, interviurile cu figuranții, în care le oferi șansa să-l defăimeze pe Părintele Arsenie – toate acestea construiesc o minciună prezentată cu nerușinare ca adevăr.

Prezinți acești figuranți ca și cum ar fi pelerini adevărați și îi excluzi din film pe adevarații pelerini! Prezența acestor falși credincioși este o minciună şi o blasfemie la adresa românilor.

S-au scris în ultimii ani câteva cărţi memorabile despre Părintele Arsenie Boca, despre darurile sale duhovniceşti, despre caracterul lui neclintit și rezistența sa exemplară în perioada prigoanei comuniste, despre prezența sa în dosarele Securității, cărți foarte bine documentate, care au făcut lumină asupra vieţii Parintelui.

Oare nu ar fi trebuit să te documentezi înainte de a te apuca de un astfel de film? Le desconsideri pe toate și arunci cu gunoi în semenii tăi fără să ai un motiv întemeiat. Întregul film este o blasfemie pentru orice creştin. Un sfânt rămâne însă un sfânt, oricâte lături ar arunca vreun răuvoitor.

Să împroşti cu noroi e uşor. Mai greu e SĂ FII OM!

Nicolae Mărgineanu, regizor”

VIDEO: Imagini din filmul „Arsenie. Viața de apoi”

Doi regizori de anvergură, din generații diferite

Nicolae Mărgineanu

Face parte din „garda veche” a cinematografiei române. S-a poziționat ca un regizor cu vederi profnd creștine, conservatoare și anticomuniste. Perfect explicabil: tatăl său, pe care-l chema tot Nicolae Mărgineanu și era profesor universitar, specialist în psihologie, a pătimit 16 ani în închisorile comuniste, între 1948 și 1964.

Actualul regizor și scenarist este căsătorit din 1976 cu actrița Maria Ploae și au împreună trei copii, al patrulea fiind din prima căsnicie a cineastului. Unul dintre ei, Petru Mărgineanu, este compozitor, iar fiica Ana Mărgineanu este regizor de teatru.

În plin regim comunist, Nicolae Mărgineanu a regizat câteva bijuterii cinematografice: „Un om în loden” (1979), „Ștefan Luchian” (1981), „Întoarcerea din iad” (1983), „Pădureanca” (1987), „Flăcări pe comori” (1987).

După prăbușirea regimului comunist, s-a dedicat filmului istoric: „Undeva în Est” (1991), „Privește înainte cu mânie” (1993), „Binecuvântată fii, închisoare” (2002).

Alexandru Solomon

Este fiul lui Petre Solomon (scriitor și traducător) și al lui Yvonne Hasan (pictoriță, profesoară, istoric de artă), ambii de origine evreiască. Este căsătorit cu producătoarea de film Ada Solomon.

Absolvent al IATC, secția Imagine film, în 1993, Alexandru Solomon a regizat documentare și a fost director de imagine pentru filme de ficțiune, colaborând cu regizori precum Nicolae Mărgineanu, Sinișa Dragin, Andrei Blaier, Titus Munteanu și Marius Barna.

A fost cameraman la filmele: Patul conjugal (1993) și Stare de fapt (1995), director de imagine la Privește înainte cu mânie (1993) și Crucea de piatră (1994).

Mult mai bogată e lista filmelor la care a lucrat ca regizor. Printre acestea: „Tusea și junghiul” (1992) – asistent de regie, „Strigăt în timpan” (1993), „Via Regis” (1996), Cronica de la Zürich” (1996), „Paznic de cetate” (1997), „Viață de câine” (1998), „Omul cu o mie de ochi” (2001), „Franzela exilului” (2002), „Marele jaf comunist” (2004), „Război pe calea undelor” (2007), „Kapitalism – rețeta noastră secretă” (2010), „Ouăle lui Tarzan” (2015), „România: patru patrii” (2015), „Arsenie. Viața de apoi” (2023).

Puteți susține ZIARISTII.COM făcând o donație AICI. Vă mulțumim!

CITIȚI ȘI:

* Dezvăluirile unei foste judecătoare, membră a CSM: „O mână de oameni ţine în mână un sistem întreg” în Justiția română. „Sistemul judiciar” este „într-o structură piramidală, care să permită controlul absolut”

* În loc să elimine pensiile speciale, coaliția PSD-PNL a încercat să fure pensiile private ale românilor!

Cum arată „reforma administrației”: în 2023, PSD și PNL au angajat la stat câte 21 de oameni pe zi! În administrație sunt cu peste 50% mai mulți angajați decât în 1990

* Hemoragie din PNL: deputatul Ben Oni Ardelean – al treilea parlamentar plecat din partid în ultima lună, după senatorii Potecă și Bîca

* Cele 3 greșeli majore făcute de Monica Macovei, în cazul accidentului de la Mangalia. Trimisă în judecată pentru vătămare corporală din culpă, ea riscă o pedeapsă la închisoare cu suspendare

* EDITORIAL CARTIANU. România văzută prin portbagajul lui Buzatu. Definiția PSD-ismului: o geantă cu bani, o oală cu mâncare, câteva sticle de vin, un baron feudal, o nevastă în Senat, o beizadea în Guvern, o amantă leșinată, un Solomon obraznic, un afacerist de casă, un ginere deputat și unul ucigaș

* Șah-mat în 5 fotografii: ridicolul în care e aruncat Mircea Badea când susține că n-a existat flagrant în „cazul Buzatu”. Partida anti-justiție a sărit deja în apărarea mega-șpăgarului PSD

STENOGRAME. Buzatu: „Aranjați acolo, când vin eu să se prindă peștele ca lumea! Vin, pescuiesc 5 minute și plec!” / Martor: „Îi spun lui Emil să vină cu «mâncarea caldă»”

* „Tâmpitule, prostule, unde sunt cartofii? Nu vezi că e numai carne pe masă? Tu nu știi că eu țin post?” Vasalitate feudală în Vaslui: asistenta lui Buzatu îl umilea pe șeful de la Protecție Socială pe județ, transformat în servitor

Pieleanu: „Buzatu e prietenul meu, sper să-și demonstreze nevinovăția!”. Chirieac: „Era cu metafizica, nu părea șpăgar ordinar”

11 COMENTARII

    • Mutulica, ai dreptate. N-am nimic cu „mutra” domnului Alexandru Solomon, a fost doar o figură de stil.
      Dar cind te declari ateu convins și consideri Biserica drept continuatoarea PCR nu mai poți fi obiectiv în apreciecierea fenomenului Arsenie Boca.
      Nu facem proces de intenție d-lui Alexandru Solomon, fiecare e liber sa aibă păreri și convingeri. Dar putem vedea realizarea dânsului prin prisma acestor lucruri.

  1. Imi place mult de domnul Margineanu. Are un argument absolut rational. Cand am aflat (din interviul pe care regizorul Solomon il da clovnului Dragos Patraru) ca Alexandu Solomon si a angajat “actorasi “ doar ca sa arate conditia pelerinului ortodox din Romania, mi am dat imidiat seama nu este obiectiv. Chiar daca exista si astfel de oameni (cu o educatie precara, chiar si teologica) printre credinciosi, nu inseamna ca toti sunt la fel, acestia nu sunt nici macar majoritari.
    Oare cum ar reprezenta regizorul Solomon pe cei mai mandrii dintre romani? Cei care ies in strada odata pe an la parada mandriei si se declara mandrii, nu pentru ca au terminat Oxford, nu pentru ca au castigat premiul Nobel sau au publicat un tratat de neurologie, ci ca ei se mandresc ca iubesc acelasi sex. Cum ar reprezenta regizorul Solomon mandria barbatilor romani care isi penetreaza anusul sau femeilor care prin metode specifice (sa ma exprim ca la televizor) ajung sa se mandreasca ca iubesc acelasi organ cu al lor. Cum ar reprezenta regizorul Solomon “spiritualitatea” sau iubirea acestora din urma care trece prin organele lor genitale.
    Il inteleg pe “marele” regizor Solomon atunci cand prezinta industria si Kitsch-ul icoanelor plastifiate, dar in egala masura mi-ar placea sa vad cum regizorul Solomon prezinta intr-un documentar industria dildo-urilor si profunzimea intelectuala a celor care le folosesc. La final ma intreb de unde a avut banii necesari domnul regizor pentru acest film si nu pentru un altul, de exeplu un film cu numele: LGBTQ+ si dildo-ul fermecat.

  2. Iata ce a aparut cand am dorit sa accesez ppagina Ziaristii:

    Warning
    Suspected Phishing
    This website has been reported for potential phishing.
    Phishing is when a site attempts to steal sensitive information by falsely presenting as a safe source.

    Cloudflare Ray ID: 80ebc4d9daf20541 • Your IP: Click to reveal • Performance & security by Cloudflare

    • @valll Înainte sā se încarce site-ul apar tot felul de pop add-uri. E o tacticā ieftinā si simplā: ataci un site cu pop-up-uri care pot infecta user-ul apoi raportezi site-ul si apare fereastra de warning de câte ori cineva vrea sā-l acceseze.Se pare cā site-ul este atacat de cine stie cine. Probabil cineva e deranjat de subiectele abordate sau de discutiile ce au loc în sectiunea de comentari si actioneazā pentru decredibilizarea site-ului.

      • Nu ataca nimeni siteul. Sunt jegoasele de reclame care sunt puse de catre site. Eu inteleg si roastul reclamelor insa cind se depaseste masura nu e bine. Pe windows am adblock si nu ma deranjeaza insa cind intru de pe android si dau scroll ca sa ajung la comentarii sunt sute de reclame unele dintre ele murdare. Am patit sa dau pe o reclama din curiozitate si am fost anuntat ca m-am abonat sa platesc cu telefonul 4,5 euro lunar. Si chiar asa a fost. A trebuit sa contactez compania telefonica pentru a anula abonarea.
        Am apreciat siteul asta ca fiind unul din cele mai curate informativ. Insa nu inteleg de ce se coboara la a cistiga bani de maniera asta.

  3. Margineanu preia copy/paste argumentele BOR si zice ”sfânt respectat”. Uita ca BOR refuza sa-l canonizaze pe Arsenie Boca. Dupa ce l-a canonizat pe Stefan ce Mare, bun militar, insa un curvar degraba varsatoriu de singe nevinovat.
    Daca unii il respecta atunci foarte bine, de ce sa obligi pe toata lumea sa respecte ce respecti tu?
    Problema cu figurantii ar fi doar daca i-a angajat figuranti fara sa-i plateasca sau le foloseste imaginea ilegal. In rest fiecare regizor isi alege ce figuranti vrea.

  4. Dacă vrei să îngenunchezi un popor trebuie să-l îngropi în religie și să-i pui învățământul la pământ.
    BOR împreună cu „România educată” sunt un coctail Molotov aruncat asupra poporul Roman.
    Poate că Alexandru Solomon este pus pe făcut bani, dar atinge subiecte inflamabile din societatea neocomunistă românească, iar pentru asta merită interesul nostru.
    Bunica mea (născută în 1907) l-a cunoscut pe Arsenie Boca la Mănăstirea Sâmbăta de Sus. A vorbit foarte puțin cu el, dar a a spus că rareori întâlnești oameni cu o personalitate atât de impresionantă. De aici și până la a-l clasifica pe Arsenie drept sfânt este o exagerare. În concluzie Alexandru Solomon prin încercarea lui de a mai aduce oamenii cu picioarele pe pământ, trebuie felicitat.

  5. Este o blastfemie pentru o persoană religioasă!Pentru mine care merg la biserică numai la sărbători este un film antiromânesc! De ce ? Pentrucă îşi bate joc de un om pe care toţi creştinii ortodocşi din România îl consideră un sfânt, iar cca 80% din populaţia României este formată din creştini ortodocşii! Ce e mai grav este că domnul Alexandru Solomon îşi bate joc de români pe banii lor, pentru că în cea mai mare parte filmul a fost finanţat din bani de la buget.Apropos de ce mai există centrul naţional al cinematografiei? Să suvenţioneze filme antiromâneşti? El exista pe vremuri pentru a sprijini cinematografia comunistă adică formarea omului de tip nou, mersul plin de succese al industrializării şi alte teme preferate ale conducerii PCR.Astăzi de ce mai există?Dacă tot ne luăm după americani,credeţi guvernul SUA finanţează filmele americane?,Mai ales cele cu conţinut antiamerican!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisment -
- Advertisment -